Na czym polega działanie piasty samochodowej? - charakterystyka i zasada działania
Ważną częścią podwozia, przedziwnie omijaną przez większość książek motoryzacyjnych jest piasta samochodowa. https://superparts.pl/18962-lozyska-i-piasty-kol piasty podczas pracy pojazdu przejmują duże obciążenia, a także zapewniają niezawodne połączenie między kołem a zawieszeniem i częściami układu hamowania. Przyjrzymy się bliżej, czym są piasty, a także, na jakiej zasadzie działają.
Charakterystyka piasty koła
Piasty koła są elementami, łączącymi część łożyska z zawieszeniem, aby zapewnić swobodny obrót koła. Zasada działania jest realizowana przez rolki łożyskowe, które umożliwiają obracanie się koła i tarczy hamulcowej. Dzięki łożyskowaniu koło może się obracać. W zależności od podjętych modyfikacji piasta może być zintegrowana z tarczą hamulcową i bębnem.
Ponadto piasta może zawierać czujnik ABS. Proste modyfikacje piasty dokonywane są niezależnie od konstrukcji łożyska. Jak możemy więc zauważyć, piasty mają bardzo duże znaczenie w kwestii bezpieczeństwa oraz komfortu prowadzenia auta. Dlatego podczas wymiany piast zaleca się, by korzystać tylko z oferty znanych i sprawdzonych marek. W skrócie możemy wymienić, iż piasta koła służy do:
Przeniesienia momentu obrotowego na koło;
Utrzymania węzłów na półosi;
Zapewnienia obrotu koła;
Zatrzymywania bębna i tarczy hamulcowej;
Poprawnego mocowania tarczy koła.
Cechy konstrukcyjne piasty koła
Konstrukcja piasty składa się z obręczy z kołkami lub otworkami, które potrzebne są do odpowiedniego zabezpieczenia koła. W wewnętrznej części elementy te zawierają specjalne miejsce na łożysko, a także otwór do montażu półosi. W drogich nowoczesnych samochodach można również spotkać „gniazdo”, będące wolnym miejscem na czujnik ABS.
Modele łożysk piasty mogą się znacznie różnić, od stożkowych po wałeczkowe. Istnieją także modele kulkowe, których nie zaleca się używać. Wymiary piast i stopień wytrzymałości obliczane są podczas tworzenia samochodu, uwzględniając wagę samochodu, wielkość kół i charakterystykę prędkości, z którą porusza się samochód.
Piasty samochodowe – w jaki sposób są montowane?
Piasta jest przymocowana do jednego lub dwóch łożysk, dzięki czemu ma zdolność obracania się i przenoszenia momentu obrotowego na koło. Metalowa część jest przymocowana podkładką lub kilkoma nakrętkami.
Sama piasta instalowana jest na krawędzi wału korbowego za pomocą łożyska. W dzisiejszych czasach piasty są zwykle mocowane do łożysk wałeczkowych lub stożkowych. Piasty mocujące koło wykonane są z metalu o wysokiej wytrzymałości w formie jednoczęściowego odlewu.
Pęknięta piasta – co to oznacza?
Pęknięta piasta może spowodować awarię całego układu hamowania. Jeśli awaria części zostanie wykryta i wyeliminowana na czas, można przez to uniknąć poważnych wypadków i wydatków na bardziej złożone naprawy.

Przyczynami awarii części łożyska mogą być:
Agresywna i nieostrożna jazda;
Ocieranie piasty o żwir, piasek lub błoto;
Regularne uderzenia spowodowane wpadkami w dziury i wyboje na drodze;
Nadmierne przeciążenie.
Kiedy należy wymienić piastę?
Piasta w samochodzie to jedna z nielicznych części, która pracuje bardzo długo i rzadko ulega awarii. Ponieważ przyjmują one duże obciążenia, są elementami tworzonymi z dużym marginesem bezpieczeństwa, niezależnie od modelu samochodu.
Jedyną sytuacją, kiedy możliwość natychmiastowego zniszczenia piasty jest możliwa to bezpośredni wypadek poprzedzony mocnym uderzeniem. Oprócz tej sytuacji piasta może wymagać wymiany także, gdy z jakiegoś powodu łożysko straciło smar i jest tak zakleszczone, że nie można go zdemontować.
Wymiana piasty jest stosunkowo łatwa, jeśli jest to pojedyncza jednostka z łożyskiem. Wystarczy zdjąć koło, odkręcić dwie śruby mocujące tarczę hamulcową i odkręcić piastę. Możliwe trudności mogą pojawić się, choćby przy obecności czujnika ABS.
Bardzo ważne jest, by piasty samochodowe wymieniać zawsze we w miarę czystych warunkach i konieczne z zaleceniami producenta samochodu. Ponadto należy pamiętać, że piasty koła najlepiej wymieniać parami na jednej osi, ponieważ trwałość tych elementów samochodu jest bardzo zbliżona, a więc awaria jednej z piast z reguły wiąże się ze zbliżoną w czasie awarią drugiej piasty.